FietsSTEM voor Scholen
Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn onderwerpen waar iedereen dagdagelijks mee te maken heeft en bovendien een mening over heeft. Het zijn populaire thema’s om in de les te behandelen. Vaardigheden verwerven rond Geografische Informatie Systemen (GIS) behoort ook tot de leerplannen, maar ligt veel minder voor de hand.
Het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (UGent) combineert mobiliteit en GIS in haar lespakket voor de derde graad van het secundair onderwijs. 1.200 leerlingen kunnen als burgerwetenschappers input en feedback geven over de fietsveiligheid in hun schoolomgeving.
Het lessenpakket is eenvoudig in gebruik en beslaat drie lesuren:
Les 1 – Leerlingen digitaliseren hun woon-schoolroute via het aangeboden webplatform en beantwoorden vragen over fietsveiligheid.
Les 2 – Leerlingen analyseren klas- en schooldata in een GIS-omgeving en maken kaarten aan.
Les 3 – (optioneel) Leerlingen bespreken de “Fietsbarometer” van klas en school, en doen voorstellen om de fietsveiligheid in de schoolomgeving te verhogen.
In het tweede en derde trimester van schooljaar 2019-2020 werd er een grote uitrol in scholen georganiseerd. Hebt u interesse om volgend schooljaar met het lessenpakket aan de slag te gaan tijdens uw lessen Aardrijkskunde, MAVO, PAV...? Hou dan de website http://fietsbarometer.ugent.be in de gaten voor nieuwe registratiemogelijkheden. Als veel leerlingen van uw school participeren, dan krijgen ze hopelijk ook een stem in het lokale mobiliteitsdebat.