Menu Sluit menu

Communicatie

Zonder communicatie, geen burgerwetenschapsproject. Wat alle burgerwetenschapsprojecten gemeen hebben, is een nood aan goede communicatie. Communicatie om burgers te rekruteren en behouden, te informeren, op te leiden of om hen na afloop van het project te bedanken. En dat in alle fases van het project.

communicatiegids

De tijd die je investeert in communicatie met je doelpubliek mag je niet onderschatten. Communicatie in citizen science is dan ook geen éénmalige actie bij het begin van je project. Je communiceert voortdurend; vooraf om je project ruchtbaarheid te geven en deelnemers te vinden, tijdens het project om deelnemers op te leiden, gemotiveerd te houden, vragen te beantwoorden... en zeker na afloop van het project, om je burgerwetenschappers te bedanken en hen op de hoogte te brengen van de resultaten van hun harde werk.

De Scivilwerkgroep Communicatie & Participatie stelde in 2019 een handleiding op voor communicatie bij burgerwetenschap. Je kan deze gids hier gratis downloaden.

Iedereen Wetenschapper

Als je project deelnemers zoekt in Vlaanderen of Nederland, is het warm aanbevolen om het toe te voegen aan IedereenWetenschapper.be. Op die manier bereikt je project gratis een community van duizenden enthousiaste burgerwetenschappers. Iedereen Wetenschapper kan je bovendien ook helpen met het communiceren van je project in de nieuwsbrief, een eigen facebookpagina bouwen en onderhouden voor het project of met het publiceren van een advertentie in EOS magazine. 

Staat je project ook open voor Engelstalige gebruikers, dan kan je je project ook op het internationale platform SciStarter plaatsen. Ook in andere landen vind je gelijkaardige platformen terug die citizen science projecten verzamelen en naar buiten brengen: Denemarken, ItaliëDuitsland, Oostenrijk, Zwitserland,...

Leestips

Carina Veeckman, Sarah Talboom, Liesbeth Gijsel, Hilde Devoghel & Annelies Duerinckx, Communicatie bij burgerwetenschap. (Scivil, 2019)

Wessel Ganzevoort, & Riyan Van den Born, Citizen scientists: Een onderzoek naar de motivaties en visies op data delen van vrijwillige natuurwaarnemers. (Radboud Universiteit, 2016)

Emma Durham, Helen Baker, Matt Smith, Elizabeth Moore & Vicky Morgan, The BiodivERsA Stakeholder Engagement Handbook. (BiodivERsA, 2014)

Community Planning Toolkit: Community Engagement. (Community Places, 2014)

Hilary Geoghegan ea. Understanding motivations for citizen science. (UK Environmental Observation Framework, 2016)

Joe Cox, Eun Young Oh, Brooke Simmons ea, Doing good online: the changing relationships between motivations, activity and retention among online volunteers. (Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2017) 

 

Niet de informatie gevonden die je zocht? Of ontbreekt er een belangrijke bron?
Mail ons!
page-square2--black Created with Sketch.